Ett himlans långt inlägg



God Förmiddag!




Sen jag sist la upp bilder på bloggen har jag hunnit fota 413 bilder. Eller förresten, det var ju bara sen jag la in bilder på datorn sist. Närmare bestämt 499 bilder har jag fotat med min nya iPhone, och inte ett enda har jag delat med mig av här! Dessutom har jag ju kvar bilder från den gamla iPhonen, så det visade sig att jag fotat 549 bilder sedan jag sist la upp en bild här. En del är visserligen rätt lika, men fortfarande!
Jag ligger efter!

Eftersom jag sitter och författar på en skoluppgift där syftet är att på ca 800 ord beskriva ett speciellt minne man har av en måltid, känns det liksom naturligt att börja i den änden. Jag har som vanligt fotat en del mat, även om det inte är något jättefancy. Glömde till exempel fota en riktigt fin förrätt jag gjorde i julas. Vitlöks- och örtssmörssvingad hummer på manchébädd med jordärtskocksskum. Jag var väl så ivrig att äta upp den att jag glömde plocka fram kameran. Det bästa med rätten var nästan att jag fick chansen att inviga min nya julklapp, nämligen sifonen. Och den dög uppenbarligen till annat än att vispa grädde! Suverän pryl!

*
Glömde visserligen också att fota hos syster yster när hennes Fredrik lagat lamkotlettmedaljonger med kokta fikon, en suverän sås som jag inte minns vad det var i den och egna pommes frites. Det var top notch! Jag som faktiskt älskar frukt i mat, om det görs på rätt sätt vill säga!
*
Något annat som jag också missade att fota var när vi på en lab lagade konsistensanpassad mat, och jag (+ mina gruppkollegor) lagade Lax'burgare' i normalutförande, lättuggat utförande, timbalutförande och geleutförande. Spännande, och gav mig faktiskt lite inspiration till annan matlagning, trots att just det kanske inte var det mest aptitliga jag lagat.

Nåväl, här kommer lite bilder!
1. Karin åt mycket lax den här månaden, här med blomkålspuré. 2. Ruben och karin lagade wok 3. Karin och Cissi lagade Ratatouille+ feta och ris.

1. Mycket lax sa vi. Stuvade morötter och blomkål här. 2. och matlåda av detsamma här.

1. Ruben och Karin lagade Ratatouille med frikadeller, för det tröttnar man ju aldrig på!
2. Culina åt avslutningsmiddagen på institutionen istället för på restaurang. Crostinis med tapenade mm under mötet, sedan timjanstekt fläskytterfilé med potatis och palsternackspuré, chevrécreme, balsamicosås och konfiterade tomater till varmrätt o så kladdkaka med hallontäcke till dessert, innan vi begav oss till Stocken.
3. Ruben och karin gjorde torsk i Citronsås med räkor (mest karin faktiskt) och kokade julkola. Det blev en lite konstig bismak av vanilj i torsksåsen, förstår inte varför!
*
Quesadillas har varit ett ständigt återkommande inslag i fredags- eller lördagsmyset, och det lär det fortsätta få vara. Muuumsis!




1. Cissi och karin gjorde i alla fall alldeles egna pommes!
2. Plommon- och vitlöksspäckad fläskkarre med brunsås, gele och kokt potatis. Återkommande rätt.
3. och pyttipannan dyker upp igen!

*

Och sen blev det jul!

Jubord!

Karin gjorde en rätt á la mattias dahlgren med matjesill, egeninlagda gulbetor, pepparrotscreme, snabbsyrad rödlök, kokt potatis, rivet äpple och brynt smör. Inte fy skam!
Syrrans Fredrik hade gjort någon form av sylta, som serverades med gulbeta, skållad tomat och brynt smör. Smaskigt värre! Han hade även gjort en favorit i repris, nämligen en liten 'shot' med smörstekt grönkål och vörtkrutonger toppat med skinkspad och grov senap. Julsmak i ett nötskal.





Några dagar efter jul, när alla blivit friska från magsjukan som drabbade oss över jul, lagade Fredrik en riktig storfräsare! (det var här jag missade att fota förrätt)
För att få till den snygga formen på kycklingen har han skurit loss kycklingköttet och låtit det hänga samman med skinnnet, och på så sätt kunnat göra en kycklingboll, som han fyllde med goda kryddor och annat. Till det fick vi hemgjorda potatiskroketter, trattkantarellcreme delux och en mild skummad kycklingsås.


* * Och sen blev det nyårsafton! * *


Jag gjorde lite snittar. 1. tapenadesnurror 2. crostinis m långrostad tomat, färskost och proscuttio 3. crostinis m majonäs, räka o citron.
Vi hjälptes åt med varmrätten, men jag gjorde faktiskt inte så mycket för en gångs skull!
Oxfilé wellington med portvinssås och hasselbackspotatis. Till förrätt åt vi räkcoctail, och till dessert creme brulée..

1. innan jag pep iväg hemmifrån 2. det fint dukade bordet 3. Kattis och Kricke visar upp sin lilla vinflaska


Niklas matar sofia med vin, och Cissi ser mest slirig ut. och detta var innan förrätten.
Anna och Emma, Sofia med rödvin.
Och sen spelade vi twister natten lång!






1. Entrecôte med rotsaker och örtsmör. 2. Flädersorbet med jordgubbar, på mammas födelsedag
På mammas födelsedag åt vi även en laxtimbal med jordärtskockstoppar och beurre blanc. Inte fy skam!


Tillbaka i Uppsala



Linguine med tomatsås och skaldjur.


1. plockig förrätt med grillad halloumi 2. rostasfilé med vitlöks- och basilikasmakande potatispuré och örtsmör. 3. Flädersorbet med lime och vaniljmarinerade jordgubbar



Vardagsmat

1. panerad torskfilé med remouladsås, pasta med enkel tomatröra (vitlök, basilika, salt, peppar, olivolja) och lufttorkad skinka. 3. kladdig alltingpasta.




Karin och Ina åt kycklinglårfilé med rotsaker och örtig fetaostcreme.



Och smaskade på lite frukt efter..



Jag lyckades fånga en bild på konsistensanpassningslabben iaf. Här Sillgele, mango och hallongele,
Kalops (på timbal), "köttkorv", "kyckling", "porterstek".. Hm, jag vet inte, det var ju inte det mest exalterande jag ätit. Men spännande att testa!






Och sist ut för den här gången, Fiskgrytan som jag lovat att lägga ut receptet på. Eller tja, som vanligt när det gäller mig, snarare ingredienserna.

400g vit fisk ex torsk eller hoki (undvik pangasius) (fryst block går bra)
1 sharlottenlök
1 vitlöksklyfta
2 burkar krossade tomater
ett par matskedar tomatpuré
en liten squash
en halv paprika
en näve haricot verts (frysta)
kryddor (jag använde persilja, oregano, timjan, basilika mm, frysta blandningar)
1 fiskbuljongtärning
  • Dela squashen i halvmånebitar, skär paprikan i bitar
  • Fräs hackad sharlottenlök i olja en stund. Ha i pressad vitlök och squash. Efter att det fått fräsa en stund, ha i tomatpuré och paprika.
  • Späd därefter med krossade tomater och ha i buljongtärningen. Ha även i kryddorna, om du använder torkade.
  • När det fått koka ihop en stund lägg i fisken i tärningar, och se till att allt täcks av såsen.
  • Småkoka under lock tills fisken är vit rakt igenom, ca 5-10 min. Släng i haricot vertsen på slutet, om du vill ha med såna.
  • Servera med exempelvis matvete, bovete eller liknande, eller som den är.
  • En klick örtcreme på creme fraice, majonäs, vitlök och örter är också ett gott tillbehör

Om allt går som planerat så dyker det in ett frukostmedley ikväll, tillsammans med lite fina minnen från julen!
Nu ska jag äta lunch, duscha, byta om, packa träningsväska, skriva lite dokument, och sen pipa iväg till skolan för möte!

Och för att sammanfatta, såhär efter nyår så vill jag bara säga att..

2011 var året då jag:
- Började på andra året på dietistprogrammet
- Jobbade på världens finaste Restaurang Simunds på Fårö hela sommaren
- Åkte till USA på roadtrip med fyra fina flickor från min klass
- Var ordförande i studierådet Culina
- Träffade en himlans massa nya vänner i Uppsala
- Blev en ensam tjej igen, efter många år som en bättre/sämre hälft.
- Klippte håret kort, och sedan ännu kortare, och till råga på allt blekte det!
- Bakade mitt första pepparkakshus
- Hängde mycket med Cissi och Affe
- Provade LCHF
- Fick min första riktiga åldersnoja
- Var i Umeå, Tallin och Usa för första gången.
- Fixade mina naglar för första gången (inte aaaalls ytligt här va)
- Lagade en herrans massa mat, och fotade den

Mer kommer jag inte på just nu, men jag får väl fylla på!
Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0